X
تبلیغات
رایتل
مهرانی
آرشیو

شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1383
سومین روز:
  • در سوپاپ با سرسیلندر فرق داره. هر دو هم واشر دارن که عوض شدنیه.
  • پیچ هایی که سفت شدن و باز نمیشن بجز ضربه یه راه حل توپ داره اونم روغن ترمزه . . . که مثل آب خوردن پیچ باز میشه. ( اصولا پیچ هایی که سفت شدن رو باید اول با یه تقه ترک پیچ رو بشکنی تا راحت باز شه )
  • محل محکم شدن موتور به شاسی در 3 نقطه است که بهشون دسته موتور میگیم. ( برای GLX یکی بالا سمت چپ موتور یکی زیر باتری و یکی هم زیر ماشین کنار پلوس قرار داره )
  • لرزش ماشین میتونه هم بعلت خرابی بوش طبق باشه و هم بخاطر خرابی لاستیک دسته موتور ، فرقشون اینه که اگه بوش خراب شده باشه ماشین توی دست انداز صدا میده ، اما خرابی دسته موتور باعث میشه که اولا وقتی موتور رو تکون میدی جلو، عقب بره. و ثانیا توی حرکت با زیاد شدن سرعت لرزش موتور بیشتر بشه.
  • فرق 504 های L  با GL :

GL ها اولا موتورشون 2000 ولی L ها 1800 ( در حقیقت 1750) است.  بعدم پلوسشون 3 تیکه است که چرخ ها توی سرعت بالا زاویه میگیرن تا به ماشین ثبات بیشتری بده.

  • کلا 4 جور روغن توی ماشین ریخته میشه: روغن موتور ( 20، 30 ، 40 یا 50 ) روغن ترمز ( کاربرد برای تمیز کردن خش های بدنه ولی سریع پاک شود چون رنگ رو میخوره ، و برای باز کردن پیچ های سفت شده خیلی کمک میکنه ) روغن هیدرولیک ، و روغن واسکازین که گیربکس است و اگر پلوس رو در بیاری میریزه و هم از پشت لنت سمت راننده میشه تزریق کرد و هم از زیر باتری.
  • ربطی نداره اما آچار سر میل لنگ 36 تخته...
  • تسمه کولر و دینام و .... یکی است. که راه راههاش باید یک تیکه باشند، اگر جدا شده باشند تسمه خرابه.
  • اگه موتور صدای جیر جیر میده ، صدای تسمه است که شله و باید سفت بشه.
  • راستی بعضیا یکی از مهره های هر چرخ رو عوض میکنن و یه جور کلید دارش رومگذارن که اصطلاحا بهش میگن دزد گیر چرخ. ( یه جور نر و مادگی که باید روی هم بیفتن تا بشه چرخ رو باز کرد)
  • --------------

مطالب بدرد بخور دفترچه user manual پژو 206 :

  • گیج روغن موتور 2 تا خط داره، یکی max و یکی min . میزان روغن باید همیشه بین این دو خط باشه.
  • 206 هم کلید قطع کننده جریان بنزین داره که هرگاه به موتور و یا بدنه ضربه ای شدید وارد شود. این کلید جریان سوخت رسانی به موتور را قطع میکند. محل این سوئیچ پشت باتری است و برای راه اندازی این سیستم کلید آن را به سمت پایین فشار دهید، تا جریان برقرار شود.
  • هرگز به زیر خودروئی که با جک از زمین بلند شده است ، نروید. ( از پایه خرک استفاده کنید)
  • آئروسل : از این مایع برای رفع پنچری لاستیکهای تیوپلس استفاده میشود.

    برای روشن کردن خودرو با استفاده از یک باطری دیگر:

    -          از مناسب بودن اتصالات مطمئن شوید.

    -          کابل قرمز را به ترمینال های مثبت دو باتری وصل کنید.

    -          کابل سبز و یا مشکی را به یک نقطه بدنه از ماشین خراب در دورترین فاصله ممکن از باتری وصل کنید.

    -          موتور را روشن کنید.

    منتظر شوید موتور به حالت ایده آل برگردد ، آنگاه کابل ها را قطع کنید.

    • در صورت عدم استفاده از باتری به مدت طولانی ( بیشتر از یکماه ) توصیه میشود اتصالهای باتری را قطع کنید.
    • وقتی موتور روشن میباشد هرگز اتصالها را قطع نکنید.
    • هرگز باتری را قبل از جدا کردن اتصالها شارژ نکنید.
    • بعد از شارژ سوئیچ را باز کنید و بعد از 10 ثانیه استارت بزنید.

     

    اضافی:

    سیستهای ایمنی:دزدگیر، حفاظ شیشه ها ، قفل فرمان ، چراغ مه شکن و غیره.

    سیستمهای حفاظتی: روکش خودرو، لاستیکهای زیرپا، کفی صندوق عقب

    سیستمهای ارتباطی و مخابراتی: تلفن خودرو، پخش CD ، رادیوها ، بلندگوها، تزئینات رادیو

    سیستمهای تزئینی و تکمیلی: رینگهای آلیاژی، قاب ها، سقف کشویی ، چراغ مه بال شکن عقب، اگزوز اسپورت

    سیستمهای رفاهی: قفسه نگهداری اثاثیه (قابل نصب در صندوق عقب)، کمربند ایمنی عقب، جعبه نگهداری لوازم، نگهدارنده بطری، بانک CD و نوار کاست، کنسول تلفن خودرو.

    وسائل اضافی یدکی: میله بکسل، باربند، حمل کننده قطعات یدکی و روانسازها، زنجیرچرخ، آفتابگیر

    فرآورده های شوینده: شیشه شور، شوینده های داخلی و خارجی، پاک کننده ها

  • --------------

به یارو گفتم این 206 تیپ چنده ؟ توی موتور رو نگاه کرد و گفت 2 ، گفتم از کجا فهمیدی ؟ این خط زیر رو روی شاسی نشونم داد:

تیپ : 206/GTX

ببین سمت راست نوشته تیپ سمت چپ هم نوشته 2 . ( قدرت خدا) و با این حساب من به این نتیجه رسیدم که 206 فقط یه تیپ میتونه داشته باشه اونم 2 . اگه اسم ماشین 306 بود همشون تیپشون 3 میشدن.   :D

 

باز هم از رابرت :

بسیاری از ما میتوانیم حتی بهتر از مک دونالد همبرگر بپزیم . آنچه مک دونالد را چنین پیروزمند ساخته است، نظام فروش و عرضه فراورده اش میباشد. . . .
ورژن خودمونیش :
خیلی جاها بهتر از هایدا ساندویچ سرد و فست فود بهت میدن آنچه هایدا را چنین پیروزمند ساخته استُ نبظام فروش و عرضه فراورده اش میباشد . . .

 


چهارشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1383
Second day


امروز رفته بودم جنت آباد ، محل برگذاری آزمون پایه یکم. و یه سری کارای اداری داشتم که نتونستم برم تعمیرگاه .

اما دیروز:

  • یه پرشیا اومد که میگفت سرعت 80 تا رو که رد میکنم اتاق میلرزه و صدای خفنی میاد از گیربکس!  همه چی رو چک کردیم ، خودش میگفت پلوس ایراد داره ، بست های موتور رو چک کردیم و خلاص همه چی رو ... یارو پیرمرده هی میگفت پسرم ماشین رو حتما زده ...   یه اوس حسن داریم که خیلی بچه باحالیه ... یه چیزی گفت که درست شد. یارو از این لاستیک خارجیای یخ شکن انداخته بود... حسن گفت به خاطر لاستیکاته... یارو گفت بابا ربطی نداره .. گفت تو چیکار داری... عوض میکنیم برات یه دور تو اتوبان باهاش بزن... دقیقا ایراد همین بود. یارو که 2 ساعت بعد برگشت کلی حال کرده بود.... صرفا چرخای نو بالانس نبودن وگرنه مشکلش حل شده بود.

ولی کلا دیروز روز 504 بود.

  • این 504 ها برای عوض شدن دیسک و کلاج باید تمام اتصالات موتور رو جدا کنی و موتور رو با جرثقیل در بیاری. که این کار رو برای 2 تا ماشین انجام دادیم .. فکر کنم باید 10  -  12 بار دیگه این کار رو انجام بدم تا کامل یاد بگیرم.
  • چرخ عقب رو که باز کنی ، لنتش کاسه ایه ... وسط لنت کاسه ای ها پرچ شده ، تا لنت با اون پرچا نرسیده اصطلاحا گوشت داره و کار میکنه.   سیم ترمز دستی هم رفته همون جا که همین یکم باز کردنش رو سخت میکنه ، از شانس من هر ماشینی رو که دیروز باز کردیم لنتش گوشت داشت ، و نشد عوض کنم ... یاد بگیرم. اما خوب 2 – 3 تایی کاسه چرخ در آووردم و جا زدم. یه بارم نزدیک بود انگشتم بره ، اما بچه خوبی بود نرفت. :D
  • همونطوری که قبلا گفتم ماشین اگه روشن نشه یا حتی ریپ بزنه ، دو دلیل اصلی داره : برق یا بنزین.
  • همیشه یادت باشه منفی باتری به بدنه وصله ، مثبت برق داره. از باطری میره به پشت آمپر. از اونجا به سوئیج و از اونجا 2 جا میره ، یکی میره واسه استارت . یکی هم میره واسه دلکو از دلکو میره به کوئل و برمیگرده به دلکو و دلکو با کمک چکش برق و فیوز دلکو برق رو به 4 قسمت مساوی (مسلما برای ماشین های 4 سیلندر) تقسیم میکنه و میفرسته سر شمع ها. (پرشیا یه مگنت هم داره.)
  • 504 برای تایم کردن میل سوپاپ و میل لنگ یه زنجیر داره اما GLX و پرشیا تسمه تایم دارن.
  • راستی یه اتحادیه ای هست به اسم اتحادیه تکنسین های اتومبیل . که این اتحادیه برای همه چک ها و تعمیرات روتین ماشین نرخ مکانیک رو تعیین کرده و تعمیرگاهها موظفند اون نرخ ها رو نصب و رعایت کنن. نرخ قطعه هم که مشخصه. منصف بودن مکانیک به اینه که مثلا شمعی رو که سالمه و با یه فرچه زدن و فیلر گیری کاملا صحیح میتونه کار کنه.. فرتی عوض نکنه. . . اینم واردی میخواد که برای مثلا کاهش هزینه شمع خراب رو فرچه نزنی دوباره بندی رو موتور..... ( خلاصه حواستون باشه تو پاچه تون نره. چون همه مثل این آدمایی که من پیششون هستم منصف نیستن.)

اما نظر رابرت در مورد اتحادیه ها :

اگر نمیخواهید که مهارتهای گوناگون بیاموزید و میل دارید تا در حرفه خود خبره شوید، به شرکتی بپیوندید که عضو اتحادیه ها برای حمایت از حرفه ای ها شکل میگیرند.

اگر کسی به اندرزهای مدرسه ای تنها در یک حرفه خبره شود، تنها در همان صنعت خواستار دارد. بدون دخالت یک اتحادیه نیرومند، نمی توان از صاحبان حرفه های تخصصی حمایت نمود. برای مثال کسی که خلبان برجسته ای است ، تنها در صنعت هوانوردی گل میکند. اگر او را اخراج کنند، نمی تواند از آنهمه مهارت ارزشمند خود در صنعتی دیگر بهره برداری نماید. یک خلبان کار کشته با 100000 ساعت پرواز با هواپیماهای غول پیکر، سالانه بیش از 150000 دلار دستمزد میگیرد. در آموزش و پرورش دریافت چنین دستمزدی برای او محال است. پزشکان و حتی آشپزان خبره نیز چنینند و تنها به یاری اتحادیه خود ، می توانند از حمایت و پشتیبانی لازم برخوردار باشند.

خبرگی فراوان در یک حرفه ، انسان را اسیر و پایبند آن حوزه محدود می نماید. به این دلیل است که حرفه ایها برای حمایت از بازار کار خود اتحادیه برپا می سازند.

 --------

راستی این اوس حسن فهمید ما چیکاره ایم ، دیروز 2 ساعت داشتم سیستم موتور جت رو براش توضیح میدادم. ولی خداییش هر چی میگم 3 سوت میگیره... مثل خودم خنگ نیست.


دوشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1383
اولین روز

امروز از صبح تا ظهر ۷ - ۸ تا GLX و یه پرشیا استاد شد. ( متاسفانه ۵۰۴ به تورمون نخورد )
به جز کارای روتین مثل سرویس کاربراتور ( برای کاربراتوری ها)  و تنظیم موتور و تعویض لنت و سرویس چهار چرخ ... یه سری ترابلشوتینگ هم هست که اونا برام جالبه . . . مثلا اگه دنده خلاص میشه یا مثلا بعضی دنده ها جا نمیره ماهک در رفته یا شکسته .
اگر هم کلا ماشین روشن نمیشه مسیر ۲ تا چیز رو چک کن یکی بنزین یکی برق.
راستی کی در مورد تون آپ میدونه ؟

چیزایی که امروز یاد گرفتم  :
اولا که با فضای داخل کاپوت بیشتر آشنا شدم.
تعویض لنت جلو ( لنت عقب رو هم فکر کنم بتونم اما هنوز انجام ندادم)
تعویض سیم کلاچ رو هم باید یه بار انجام بدم تا ردیف شه ... فکر کنم بتونم.
تعویض تسمه کولر - ۳ سوت.
هواگیری رادیات.
هواگیری و رگلاژ ترمز بعد از تنظیم لوازم ترمز.
رگلاژ سیم کلاج
اصولا الان میتونم سیم گاز رو از ساسات تشخیص بدم. 
راستی اینجا از آچار ترک هم خبری نیست... ترک حسیه... ترک شمع دستم اومده...
فیلتر هوا یکی اون اصلیه است.. یکی کوچولو زیر لوله ای که از منیفلد میاد هست که اندازه یه جارو برقی توش خاک و آشغال میگیره... باید تمیز نگهش داشت.
GLX و پرشیا پلاتین ندارن . . .پرشیا که کوئل هم نداره   به جاش مگنت داره . . .
فیلر شمع ها رو ۸۰ باید زد...  البته برای GLX و پرشیا ... فیلر شمع ۵۰۴ شصته...
آب رادیاتور Max Level داره ... کیلویی آب نریز پر شه... در ضمن مثل بچه آدم ضد یخ بریز که رادیاتت نترکه ...
درجه آب  روی ۹۰ باشه نرماله . . .  از اونجاست که فن شروع میکنه به کار کردن . . .
مثل موتور ۷۴۷ که از ۲ نقطه اصلی و تقویت شده به بال وصل میشه موتور پژو هم از سه قسمت به شاسی وصله که وسطش واشر پلاستیکی هست و معمولا خورده میشه و باعث لرزش موتور میشه.. علت دیگه لرزش موتور میتونه کار نکردن یه سیلندر باشه که تو این هوا امکان خیس شدن شمع زیاده ...
اصولا روغن هیدرولیک با روغن ترمز و با روغن موتور همه با هم فرق دارن.
و اساسا فهمیدم که جک رو کجا بزنم که ماشین رو نابود نکنم...
و البته چایی درست کردن.

با آدمای درستکار کار کردن لذت بخشه. اونایی که الکی از ملت پول نمیگرین.
مخصوصا که طرف شمالی حرف زننه.

فقط یه چیزی ....  manual جی ال ایکس میخوام.... از کجا بیارم ؟
--------------------
راستی به جای این ولوم تایم بازیا برین جشن مهرگانتون رو بشناسین.... که هیچکی دیگه نمیگیره و بقیه اعیاد ملی مون...

یکشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1383
تریپ گاراژ

 

 

شنبه رفتم هتل هواپیمایی کشوری دیدم میگن یه هفته دیگه کلاس ها تعطیله. . .  برین هفته دیگه بیاین.

ما هم کلی حال کردیم گفتیم این هفته کلی کارا میتونیم بکنیم.... که چی شد ؟؟؟؟ 

به یاری اوس کریم... از فردا صبح میرم تعمیرگاه پژو ، یه جورایی کارآموزی .

همیشه یکی از آرزوهام بوده ، ... حتی وقتی قرار بود برم ایران ایر کارآموزی انقدر حال نکرده بودم.

خلاصه پژو جماعت کار داشتین اوس مهران در خدمت شماست...

در ضمن در راستای گرفتن پایه یک هم هست.

اگه حسی برام بمونه شبا.. چیزای مفید رو مینویسم.

 

رابرت میگفت:

هنگامی که از کارم در استاندارد اویل استعفا دادم ، بابای دانش آموخته با من سخت درگیر شد. نمی دانست که چرا آن شغل خوب و پله های پیشرفت در آن را ترک کرده ام. هنگامی که از من پرسید " چرا کاری با آن همه مزایا را ترک کرده ای ؟ " پاسخی برایش نداشتم. منطق او و من یکی نبودند. منطق من ، منطق بابای دارا بود. تضمین شغلی ، همه چیز بابای دانش آموخته . و یاد گرفتن همه چیز بابای دارا بود.


جمعه 23 بهمن‌ماه سال 1383


بعد از مشهدیدن و شمالیدن ... حالا تهرانم.
چه برف بازیه...
سفر خوبه ... به آدم کمک میکنه فکر کنه.
همیشه هم سعی نکن شب راه بیفتی که صبح برسی به مقصد... روزا توی جاده مخ آدم به کار میفته و مسائل رو طبقه بندی میکنه.

بعضی وقتا به دعا احتیاج ندارم ... همیشه به دعا احتیاج دارم.

راستی من چند وقته که فکر میکنم بزرگ شدم.... بیست و چهار سالمنه.....
جوون تر بودم فکر میکردم ۲۴ سالگی آدم تو اوجه... الان فکر میکنم ۲۸ سالگی ... ( احتمالا در ۲۸ سالگی فکر میکنم.. ۳۵ سالگی... ) به این میگن امید ؟ ؟ ؟


   1       2       3    >>
برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
تعداد بازدیدکنندگان : 301809


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها