X
تبلیغات
رایتل
مهرانی
آرشیو

چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1387
سال نو مبارک

امسال هم با همه خوبیا و بدیاش و همه چیزهایی که یاد گرفتیم... همه اون چیزایی و کسایی که بدست آوردیم و از دست دادیم..... داره تموم میشه و یه سال جدید شروع میشه که مثل همه سالها با سفر و تعطیلی و تنبلی شروع میشه.... امیدوارم که سال خوبی برای همه باشه.



دوشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1387
سوپاپها


سرسیلند کجاست و کار آن چیست؟
سر سیلندر بر روی سیلندر واقع شده و قسمتی از اطاق انفجار است.

انواع سوپاپها؟
بر دو نوع :
سوپاپ هوا و بنزین: که به آن سوپاپ ورودی یا سوپاپ گاز نیز گفته می شود.
سوپاپ دود: که به آن سوپاپ خروجی نیز گفته می شود.

فرق بین سوپاپ هوا و بنزین و سوپاپ دود چیست؟
1- بشقابک سوپاپ دود کوچکتر از بشقابک هوا و بنزین است.
2- جنس سوپاپ دود محکمتر از سوپاپ هوا و بنزین است, چون همیشه در مقابل حرارت قرار می گیرد.
3- دامنه و ساق سوپاپ دود ضخیم تر از دامنه و ساق سوپاپ هوا و بنزین است.

گیت یا بوش چیست؟ و در کجاست؟
گیت یا بوش سوپاپ از حرکت عرضی سوپاپ جلوگیری می کند و در سر سیلندر قرار گرفته است.

لاستیک گیت سوپاپ چیست؟
لاستیک حلقوی شکل که در بالای گیت قرار گرفته و ساق سوپاپ از گیت و همچنین از لاستیک عبور می کند.

کار لاستیک گیت سوپاپ؟
از نفوذ روغن به اتاق انفجار جلوگیری می کند و بیشتر بحالت کاسه نمد می باشد.

علل خرابی لاستیک گیت سوپاپ؟
1- حرارت بیش از حد موتور
2- کار کردن زیاد آن

کار میل سوپاپ؟
باز کردن سوپاپها [نگو باز و بسته کردن, فقط باز کردن] - بگردش در آوردن اویل پمپ - بکار انداختن شیطانک پمپ بنزین و در بعضی از اتومبیل ها نیز بکار انداختن میل دلکو و در موتور دیزلی بکار انداختن پمپ انژکتور

کار فنر سوپاپ؟
بستن سوپاپها

کار پولک فنر سوپاپ؟
نگهدارنده فنر سوپاپ بوسیله خارهای مخروطی (تاج خروس) که در شیار ساق سوپاپ قرار دارد.

چرخ دنده سر میل لنگ به چند طریق با چرخ دنده سر میل سوپاپ درگیر می شود؟
سه طریق:
1- دنده به دنده
2- بوسیله زنجیر
3- تسمه ای

نسبت گردش دور میل لنگ با دور میل سوپاپ چیست؟
دو دور گردش میل لنگ مساوی است با یک دور میل سوپاپ.

کار میل رابط ؟
انتقال نیرو از استکانی تایپیت به اسبک جهت باز کردن سوپاپ.

طریقه باز و بسته شدن سوپاپها؟
در اثر گردش میل سوپاپ بادامک های آن به انتهای استکانی تایپیت نیرو وارد کرده و این نیرو توسط میل رابط به زیر اسبک انتقال یافته که اسبک نیز سوپاپ را باز می کند, بمحض اینکه بادامک میل سوپاپ را از زیر استکانی رد شد فنر باز شده و سوپاپ بسته می شود.

تنظیم و آب بندی سوپاپ ها و تنظیم نبودن آن چه اثری در موتور دارد؟
تمیز و تنظیم بودن سوپاپها در کشش و قدرت موتور تاثیر فراوان خواهد داشت ولی نامیزانی و دوده گرفتن آن از کشش و کمپرس موتور می کاهد.

در یک موتور 4سیلندر بنزینی چند عدد سوپاپ وجود دارد؟
هشت عد که 4 تا سوپاپ هوا و بنزین و 4 تا سوپاپ دود هستند.

آیا در تمام موتور ها سوپاپها در سرسیلندر قرار گرفته اند؟
خیر, در بعضی از انواع موتورها در سر سیلندر, در بعضی در بدنه سیلندر و در بعضی دیگر نیمی از سوپاپها در سرسیلندر و نیمی دیگر در بدنه سیلندر قرار گرفته اند.

زیر سوپاپی چیه؟
در موتورهایی که سوپاپهای آنها در بدنه موتور سوار شده اند, بجای استکانی تایپیت و میل رابط از زیرسوپاپی استفاده می شود.

ترتیب قرار گرفتن سوپاپها در یک موتور چهار سیلندر؟
دود-هوا, هوا-دود, دود-هوا, هوا-دود

علل بریدن سوپاپ؟
1- فشار زیاد به موتور
2- لقی گیت سوپاپ

علل سوختن سوپاپ؟
1- گرمای بیش از حد موتور
2- ریتارد بودن دلکو

فیلر کشی یا تنظیم سوپاپها چرا انجام می شود؟
چون فلزات در مقابل حرارت منبسط می شوند و جنس سوپاپها نیز از فلز است و در اثر حرارت منبسط می شود, پس یک مقدار خلاصی یا لقی بین اسبک و ساق سوپاپ در نظر می گیرند.


چهارشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1387
چهار مرحله احتراق


چهار حالت موتور؟

مکش(تنفس)
تراکم
انفجار(احتراق)
تخلیه

در هر مرحله کدام سوپاپها بازند؟
مکش: هوا و بنزین
تراکم: هیچکدام
انفجار: هیچکدام
تخلیه: دود

در حالت انفجار  چه اتفاقی می افتد؟
شمع جرقه زده و در اثر سوختن گازها و ازدیاد حجم پیستون به پایین رانده می شود.

کار رینگ کمپرسی؟
جلوگیری از زدن کمپرس به کارتر

حالت قیچی سوپاپ چیه؟
بازشدن سوپاپ دود برای تخلیه و بسته شدن آن همزمان با ابتدای لحظه باز شدن سوپاپ هوا و بنزین است که به آن حالت قیچی سوپاپ گوییم

آیا اندازه فیلر سوپاپ دود با هوا و بنزین یکی است؟
نخیر, اندازه فیلر سوپاپ دود بیشتر است چون همیشه در مقابل حرارت قرار می گیرد.

کورس پیستون؟
فاصله نقطه مرگ بالا و نقطه مرگ پایین را که پیستون طی می کند گویند.


دوشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1387
اجزاء موتور


موتور چند قسمت؟

سه قسمت
سر سیلند
سیلندر
کارتر

قطعاتی که به سر سیلندر بسته می شوند؟
سوپاپها, گیت سوپاپ, لاستیک گیت سوپاپها, فنرو پولک و خار نگهدارنده ساق سوپاپ, اسبکها و میل های اسبک, درپوش و واشر آن, منیفولد هوا و دود, ترموستات و محل آن که در بعضی از اتومبیل ها ترموستات در شیلنگ بالایی رادیاتور قرار می گیرد.

قطعات اصلی تشکیل دهنده موتور؟
سیلند, بوش سیلندر,پیستونها, رینگها, گژن پین یا انگشتی و خارهای فنری آن, شاتونها, کفه ها, یاطاقان ها, میل لنگ, فلایویل, دنده فلایویل, فولی و خار میل لنگ, میل سوپاپ و بوشهای آن, استکانی تایپیت, میل رابط, اویل پمپ, واتر پمپ, دنده میل لنگ و دنده میل سوپاپ

پیستون را بگویید.
استوانه ای فلزی و تو خالی که بالای آن بسته و پایین آن باز می باشد که در اطراف آن شیارهایی برای سوار شدن رینگها و دو عدد حفره جهت عبور گژن پین و چاکهایی برای جلوگیری از انبساط پیستون در اطراف آن.

انواع رینگ؟
کمپرسی

محل قرار گرفتن رینگها؟
در شیارهای مخصوص پیرامون پیستون

فرق رینگ روغنی با رینگ کمپرسی؟
1- رینگ روغنی دارای سوراخ بوده ولی رینگ کمپرسی بدون سوراخ است.
2- رینگ کمپرسی در شیارهای بالایی و رینگ روغنی در شیارهای پایینی پیستون سوار است.
3- ضخامت رینگ روغنی از رینگ کمپرسی بیشتر است.

شاتون چند قسمت؟ توضیح دهید.
1- سر شاتون
2- بدنه شاتون
3- انتها و کفه شاتون
که در سر شاتون بوش برنجی و در انتهای آن یاتاقان متحرک قرار دارد.  بعضی شاتونها از ابتدا تا انتها سوراخ مرکزی روغن دارند و بعضی ندارند.

گژن پین و وظیفه آن؟
گژن پین یا انگشتی میله ای فلزی و توخالی است که پیستون را به شاتون متصل می کند و بوسیله دو خار فنری از بیرون زدن آن جلوگیری می شود.

شاتون به کجاها متصل می شود؟
سر آن به پیستون و انتهای آن به میل لنگ

انواع یاتاقان؟ و محل قرار گرفتن آنها.
1- یاتاقان ثابت: در محل محورهای ثابت میل لنگ بوسیله کفه های ثابت به بدنه موتور یا سیلندر بسته می شوند.
2- یاتاقان متحرک: در محل محورهای متحرک میل لنگ بوسیله کفه شاتون بسته می شوند.

فرق یاتاقان ها؟
یاتاقان ثابت شیاری برای عبور روغن دارد.

محل و کار بغل یاتاقان؟
بغل یاتاقانی در بغل یاتاقان ثابت است و از حرکت افقی میل لنگ جلوگیری می کند و گاهی بغل یاطاقانی ها با خود یاتاقان یکپارچه ریخته می شود.

ساختمان میل لنگ؟
1- سر میل لنگ یا محل بستن فولی میل لنگ و خار آن
2- چرخ دنده سر میل لنگ
3- محورهای ثابت و متحرک که بوسیله یک کانال روغن با همدیگر ارتباط دارند
لنگهای تعادل میل لنگ
فلانچ انتهای میل لنگ که به آن فلایویل بسته می شود.

کار میل لنگ؟
میل لنگ حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند و گردانیدن میل سوپاپ و همچنین واترپمپ, پروانه, فولی و دینام را بوسیله تسمه پروانه انجام می دهد.

انواع لقی میل لنگ؟
1- لقی افقی
2-لقی عمودی

علت بریدن میل لنگ ؟
1- تراشیده شدن بیش از حد میل لنگ در تعمیرات
2- لقی افقی در اثر خوردگی بغل یاتاقانی
3- سفت بسته شدن یاطاقان ها
4- تعویض دنده معکوس در سرعتهای زیاد.
5- یاتاقان سوخته باشد [افسران تهران میخواهند]

کار فلایویل یا چرخ لنگر موتور؟
صفحه سنگینی که به انتهای میل لنگ بسته شده و حرکت دورانی میل لنگ را متعادل می نماید که یکطرف آن صاف و قسمتی از ساختمان کلاچ محسوب می شود.

دنده فلایویل و کار آن؟
حلقه دندانه داری است که در پیرامون فلایویل قرار دارد و دنده استارت با آن درگیر شده, بهنگام روشن کردن موتور میل لنگی را میگرداند.

تعداد پیستون ها و شاتون ها و گژن پینهای یک موتور چهار سیلندر را نام ببرید.
در یک موتور چهار سیلندر, چهار عدد پیستون و چهار عدد شاتون و چهار عدد گژن پین وجود دارد.

کار خار فولی میل لنگ؟
از هرز گشتن فولی جلوگیری می کند.


دوشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1387
آزمون فنی امتحان پایه یکم رانندگی یا commercial Driving Licence

در چند پست آینده بالاخره میخوام جزوه تایپ شده ای رو که سوالات آزمون فنی پایه یکمه بزارم اینجا.

این جزوه حاصل جمع آوری مطالب از سه منبع است:
1- سوالات پرسیده شده سر جلسه آزمون پایه یکم
2- کلاس آقای داروغه
3- مطالعه کتب موجود در بازار
از آنجایی که این سوالات اساس فنی خودرو است , سالهاست که تغییر نکرده و تغییر هم نخواهد کرد, فقط در هر دوره ای بر بعضی از سوالات تاکید بیشتری است و بیشتر پرسیده می شود.



mehran_taj@yahoo.com
مهران تاج الدین
زمستان 1387



----------
برای اولین موضوع اجزاء موتور رو میگذارم.


   1       2    >>
برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
تعداد بازدیدکنندگان : 301809


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها