X
تبلیغات
رایتل
مهرانی
آرشیو

دوشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1387
اجزاء موتور


موتور چند قسمت؟

سه قسمت
سر سیلند
سیلندر
کارتر

قطعاتی که به سر سیلندر بسته می شوند؟
سوپاپها, گیت سوپاپ, لاستیک گیت سوپاپها, فنرو پولک و خار نگهدارنده ساق سوپاپ, اسبکها و میل های اسبک, درپوش و واشر آن, منیفولد هوا و دود, ترموستات و محل آن که در بعضی از اتومبیل ها ترموستات در شیلنگ بالایی رادیاتور قرار می گیرد.

قطعات اصلی تشکیل دهنده موتور؟
سیلند, بوش سیلندر,پیستونها, رینگها, گژن پین یا انگشتی و خارهای فنری آن, شاتونها, کفه ها, یاطاقان ها, میل لنگ, فلایویل, دنده فلایویل, فولی و خار میل لنگ, میل سوپاپ و بوشهای آن, استکانی تایپیت, میل رابط, اویل پمپ, واتر پمپ, دنده میل لنگ و دنده میل سوپاپ

پیستون را بگویید.
استوانه ای فلزی و تو خالی که بالای آن بسته و پایین آن باز می باشد که در اطراف آن شیارهایی برای سوار شدن رینگها و دو عدد حفره جهت عبور گژن پین و چاکهایی برای جلوگیری از انبساط پیستون در اطراف آن.

انواع رینگ؟
کمپرسی

محل قرار گرفتن رینگها؟
در شیارهای مخصوص پیرامون پیستون

فرق رینگ روغنی با رینگ کمپرسی؟
1- رینگ روغنی دارای سوراخ بوده ولی رینگ کمپرسی بدون سوراخ است.
2- رینگ کمپرسی در شیارهای بالایی و رینگ روغنی در شیارهای پایینی پیستون سوار است.
3- ضخامت رینگ روغنی از رینگ کمپرسی بیشتر است.

شاتون چند قسمت؟ توضیح دهید.
1- سر شاتون
2- بدنه شاتون
3- انتها و کفه شاتون
که در سر شاتون بوش برنجی و در انتهای آن یاتاقان متحرک قرار دارد.  بعضی شاتونها از ابتدا تا انتها سوراخ مرکزی روغن دارند و بعضی ندارند.

گژن پین و وظیفه آن؟
گژن پین یا انگشتی میله ای فلزی و توخالی است که پیستون را به شاتون متصل می کند و بوسیله دو خار فنری از بیرون زدن آن جلوگیری می شود.

شاتون به کجاها متصل می شود؟
سر آن به پیستون و انتهای آن به میل لنگ

انواع یاتاقان؟ و محل قرار گرفتن آنها.
1- یاتاقان ثابت: در محل محورهای ثابت میل لنگ بوسیله کفه های ثابت به بدنه موتور یا سیلندر بسته می شوند.
2- یاتاقان متحرک: در محل محورهای متحرک میل لنگ بوسیله کفه شاتون بسته می شوند.

فرق یاتاقان ها؟
یاتاقان ثابت شیاری برای عبور روغن دارد.

محل و کار بغل یاتاقان؟
بغل یاتاقانی در بغل یاتاقان ثابت است و از حرکت افقی میل لنگ جلوگیری می کند و گاهی بغل یاطاقانی ها با خود یاتاقان یکپارچه ریخته می شود.

ساختمان میل لنگ؟
1- سر میل لنگ یا محل بستن فولی میل لنگ و خار آن
2- چرخ دنده سر میل لنگ
3- محورهای ثابت و متحرک که بوسیله یک کانال روغن با همدیگر ارتباط دارند
لنگهای تعادل میل لنگ
فلانچ انتهای میل لنگ که به آن فلایویل بسته می شود.

کار میل لنگ؟
میل لنگ حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند و گردانیدن میل سوپاپ و همچنین واترپمپ, پروانه, فولی و دینام را بوسیله تسمه پروانه انجام می دهد.

انواع لقی میل لنگ؟
1- لقی افقی
2-لقی عمودی

علت بریدن میل لنگ ؟
1- تراشیده شدن بیش از حد میل لنگ در تعمیرات
2- لقی افقی در اثر خوردگی بغل یاتاقانی
3- سفت بسته شدن یاطاقان ها
4- تعویض دنده معکوس در سرعتهای زیاد.
5- یاتاقان سوخته باشد [افسران تهران میخواهند]

کار فلایویل یا چرخ لنگر موتور؟
صفحه سنگینی که به انتهای میل لنگ بسته شده و حرکت دورانی میل لنگ را متعادل می نماید که یکطرف آن صاف و قسمتی از ساختمان کلاچ محسوب می شود.

دنده فلایویل و کار آن؟
حلقه دندانه داری است که در پیرامون فلایویل قرار دارد و دنده استارت با آن درگیر شده, بهنگام روشن کردن موتور میل لنگی را میگرداند.

تعداد پیستون ها و شاتون ها و گژن پینهای یک موتور چهار سیلندر را نام ببرید.
در یک موتور چهار سیلندر, چهار عدد پیستون و چهار عدد شاتون و چهار عدد گژن پین وجود دارد.

کار خار فولی میل لنگ؟
از هرز گشتن فولی جلوگیری می کند.


برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
تعداد بازدیدکنندگان : 302062


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها