X
تبلیغات
کالج کارآفرینی تیوان
مهرانی
آرشیو

یکشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1388
سیستم انتقال قدرت(کلاچ,گیربکس,دیفرانیسل)اتومبیل

ساختمان کلاچ؟
تشکیل شده است از صفحه کلاچ - دیسک کلاچ - دوشاخه - ذغال یا بلبرینگ - و پمپ کلاچ - که در بعضی از اتوموبیلها کلاچ آنها شیشی (سیم کلاچ) است.

محل بسته شدن دیسک و صفحه کلاچ؟
دیسک و صفحه کلاچ به فلایویل یا چرخ لنگر موتور بسته می شود.

کار کلاچ؟
قطع و وصل کردن نیروی موتور به گیربکس

علل بکسواد کردن کلاچ؟
1- تمام شدن لنتهای صفحه کلاچ
2- چرب بودن لنت صفحه کلاچ
3- از فنریت افتادن فنرهای دیسک کلاچ

علت چرب شدن لنت صفحه کلاچ؟
در اثر خرابی کاسه نمد پشت میل لنگ.

کار فنر توپی صفحه کلاچ؟
فنرهای توپی صفحه کلاچ ضربه گیر می باشند.

علل دل زدن کلاچ ؟
1- یکطرفه خورده شدن لنت صفحه کلاچ
2- تاب داشتن دیسک کلاچ
3- شکستن تعدادی از فنرهای دیسک کلاچ
4- نامیزان شدن انگشتی های دیسک کلاچ

شفت ورودی گیربکس به چه وسیله ای می چرخد؟
شفت ورودی گیربکس از مرکز توپی صفحه کلاچ عبور کرده و با آن درگیر شده و همزمان با صفحه کلاچ می چرخد.

آزمایش خرابی یا سالم بودن کلاچ را شرح دهید.
موتور را روشن کرده و ترمز دستی را می کشیم و در یکی از دنده های سبک مانند دنده سه یا دنده چهار قرار می دهیم. سپس به موتور گاز داده و به آهستگی پا را از روی پدال کلاچ بر می داریم. اگر موتور خاموش شد کلاچ سالم است, اگر خاموش نشد کلاچ خراب است.

تعداد شفت های گیربکس را نام ببرید.
چهار شفت در گیربکس وجود دارد:
1- شفت ورودی یا شفت کلاچ
2- شفت زیر یا شفت همیشه گرد
3- شفت دنده عقب
4- شفت خروجی یا شفت روئی

کار دنده برنجی ؟
وجود دنده های برنجی در گیربکس تعویض دنده ها را آسان تر می کند.

کار کشوئی گیربکس؟
کشوئی گیربکس بوسیله حرکت دادن دسته دنده و ماهک باعث تعویض دنده ها می شود.

علل بیرون زدن دنده ها ؟
1- خوردگی و ضعیف شدن فنر و ساچمه میل ماهک
2- خوردگی ماهک و میل ماهک
3- در اثر تیز کردن دنده ها
4- خرابی کشوئی گیربکس

علل جا نرفتن دنده ها؟
1- سائیدگی شفت های گیربکس
2- تاب داشتن ماهک و میل ماهک
3- معایب فنی مربوط به سیستم کلاچ

دنده زیر یا همیشه گرد چرا همیشه می گردد؟
چون توسط شفت ورودی و صفحه کلاچ با موتور درگیر است.

دنده زیر یا همیشه گرد چه زمانی ایست ثابت دارد؟
در زمان گرفتن کلاچ

کار دنده زیر یا همیشه گرد ؟
نیروی  موتور را از شفت ورودی به شفت خروجی منتقل می کند.

دنده زیر با کدام دنده ها درگیر است؟
با تمام دنده ها

کار میل گاردان ؟
میل گاردان انتقال دهنده نیروی دورانی گیربکس به دیفرانسیل است.

کار چهارشاخه و کشوئی میل گاردان ؟
انتقال نیروی دورانی گیربکس به دیفرانسیل بطرق زاویه ای. چون گیربکس و دیفرانسیل در یک سطح نیستند و دیفراسیل در دست اندازها با چرخ ها بالا و پائین می رود و طول میل گاردان کوتاه و بلند می شود.

علت بریدن میل گاردان ؟
1- خرابی کشوئی و چهارشاخه میل گاردان
2- خرابی کاسه ساچمه ها یا بلبرینگ های چهار شاخه

کار دیفراسیل؟
1- تبدیل دور زیاد گاردان به دور کم با نیروی بیشتر
2- تغییر نیروی دورانی میل گاردان به اندازه 90 درجه
3- تنظیم دور چرخ در سر پیچ ها.

تعداد چرخ دنده های داخل دیفراسیل ؟
1- چرخ دنده پینیون
2- چرخ دنده کرانویل
3- دو عدد چرخ دنده سر پلوس ها
4- دو یا چهار عدد دنده هرزگرد.

کار کرانویل و پینیون؟
1- تغییر جهت نیروی دورانی میل گاردان به اندازه 90 درجه
2- تبدیل دور زیاد میل گاردان به دور کم با نیروی بیشتر

کار دنده های هرزگرد؟
تنظیم دور چرخ ها در سر پیچ ها

تعداد بلبرینگ داخل دیفرانسیل؟
1- دو عدد بلبرینگ در محور پینیون
2- دو عدد بلبرینگ در سر پلوس ها
3- دو عدد بلبرینگ در دو طرف هوزینگ

تعداد کاسه نمدهای دیفرانسیل؟
1- یک کاسه نمد در محور پینیون
2- دو عدد کاسه نمد در سر پلوس ها

علل بریدن پلوس؟
1- بارگیری بیش از حد ظرفیت
2- بسواد کردن بیش از حد
3- وارد کردن فشار زمانیکه اتومبیل در گودالی گیر کرده باشد.

صدای زوزه دیفرانسیل و گیربکس چه فرقی دارند؟
اتومبیل را در حال حرکت در آخرین دنده قرار داده , اگر زوزه قطع نشود, عیب از دیفراسیل است و در غیر اینصورت زوزه از گیربکس است.

طریقه انتقال نیرو از موتور تا چرخ ها؟
نیروی موتور توسط فلایویل به صفحه کلاچ منتقل شده و بوسیله صفحه کلاچ به شفت ورودی گیربکس و از شفت ورودی به شفت زیر و از آن به شفت رویی یا شفت خروجی انتقال می یابد.
از شفت خروجی گیربکس به میل گاردان و توسط میل گاردان به دنده پینیون دیفرانسیل و از پینیون به کرانویل و توسط کرانویل به پلوس ها منتقل شده که پلوس ها نیز چرخ ها را بحرکت در می آورند.


برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
تعداد بازدیدکنندگان : 302615


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها