Second day


امروز رفته بودم جنت آباد ، محل برگذاری آزمون پایه یکم. و یه سری کارای اداری داشتم که نتونستم برم تعمیرگاه .

اما دیروز:

  • یه پرشیا اومد که میگفت سرعت 80 تا رو که رد میکنم اتاق میلرزه و صدای خفنی میاد از گیربکس!  همه چی رو چک کردیم ، خودش میگفت پلوس ایراد داره ، بست های موتور رو چک کردیم و خلاص همه چی رو ... یارو پیرمرده هی میگفت پسرم ماشین رو حتما زده ...   یه اوس حسن داریم که خیلی بچه باحالیه ... یه چیزی گفت که درست شد. یارو از این لاستیک خارجیای یخ شکن انداخته بود... حسن گفت به خاطر لاستیکاته... یارو گفت بابا ربطی نداره .. گفت تو چیکار داری... عوض میکنیم برات یه دور تو اتوبان باهاش بزن... دقیقا ایراد همین بود. یارو که 2 ساعت بعد برگشت کلی حال کرده بود.... صرفا چرخای نو بالانس نبودن وگرنه مشکلش حل شده بود.

ولی کلا دیروز روز 504 بود.

  • این 504 ها برای عوض شدن دیسک و کلاج باید تمام اتصالات موتور رو جدا کنی و موتور رو با جرثقیل در بیاری. که این کار رو برای 2 تا ماشین انجام دادیم .. فکر کنم باید 10  -  12 بار دیگه این کار رو انجام بدم تا کامل یاد بگیرم.
  • چرخ عقب رو که باز کنی ، لنتش کاسه ایه ... وسط لنت کاسه ای ها پرچ شده ، تا لنت با اون پرچا نرسیده اصطلاحا گوشت داره و کار میکنه.   سیم ترمز دستی هم رفته همون جا که همین یکم باز کردنش رو سخت میکنه ، از شانس من هر ماشینی رو که دیروز باز کردیم لنتش گوشت داشت ، و نشد عوض کنم ... یاد بگیرم. اما خوب 2 – 3 تایی کاسه چرخ در آووردم و جا زدم. یه بارم نزدیک بود انگشتم بره ، اما بچه خوبی بود نرفت. :D
  • همونطوری که قبلا گفتم ماشین اگه روشن نشه یا حتی ریپ بزنه ، دو دلیل اصلی داره : برق یا بنزین.
  • همیشه یادت باشه منفی باتری به بدنه وصله ، مثبت برق داره. از باطری میره به پشت آمپر. از اونجا به سوئیج و از اونجا 2 جا میره ، یکی میره واسه استارت . یکی هم میره واسه دلکو از دلکو میره به کوئل و برمیگرده به دلکو و دلکو با کمک چکش برق و فیوز دلکو برق رو به 4 قسمت مساوی (مسلما برای ماشین های 4 سیلندر) تقسیم میکنه و میفرسته سر شمع ها. (پرشیا یه مگنت هم داره.)
  • 504 برای تایم کردن میل سوپاپ و میل لنگ یه زنجیر داره اما GLX و پرشیا تسمه تایم دارن.
  • راستی یه اتحادیه ای هست به اسم اتحادیه تکنسین های اتومبیل . که این اتحادیه برای همه چک ها و تعمیرات روتین ماشین نرخ مکانیک رو تعیین کرده و تعمیرگاهها موظفند اون نرخ ها رو نصب و رعایت کنن. نرخ قطعه هم که مشخصه. منصف بودن مکانیک به اینه که مثلا شمعی رو که سالمه و با یه فرچه زدن و فیلر گیری کاملا صحیح میتونه کار کنه.. فرتی عوض نکنه. . . اینم واردی میخواد که برای مثلا کاهش هزینه شمع خراب رو فرچه نزنی دوباره بندی رو موتور..... ( خلاصه حواستون باشه تو پاچه تون نره. چون همه مثل این آدمایی که من پیششون هستم منصف نیستن.)

اما نظر رابرت در مورد اتحادیه ها :

اگر نمیخواهید که مهارتهای گوناگون بیاموزید و میل دارید تا در حرفه خود خبره شوید، به شرکتی بپیوندید که عضو اتحادیه ها برای حمایت از حرفه ای ها شکل میگیرند.

اگر کسی به اندرزهای مدرسه ای تنها در یک حرفه خبره شود، تنها در همان صنعت خواستار دارد. بدون دخالت یک اتحادیه نیرومند، نمی توان از صاحبان حرفه های تخصصی حمایت نمود. برای مثال کسی که خلبان برجسته ای است ، تنها در صنعت هوانوردی گل میکند. اگر او را اخراج کنند، نمی تواند از آنهمه مهارت ارزشمند خود در صنعتی دیگر بهره برداری نماید. یک خلبان کار کشته با 100000 ساعت پرواز با هواپیماهای غول پیکر، سالانه بیش از 150000 دلار دستمزد میگیرد. در آموزش و پرورش دریافت چنین دستمزدی برای او محال است. پزشکان و حتی آشپزان خبره نیز چنینند و تنها به یاری اتحادیه خود ، می توانند از حمایت و پشتیبانی لازم برخوردار باشند.

خبرگی فراوان در یک حرفه ، انسان را اسیر و پایبند آن حوزه محدود می نماید. به این دلیل است که حرفه ایها برای حمایت از بازار کار خود اتحادیه برپا می سازند.

 --------

راستی این اوس حسن فهمید ما چیکاره ایم ، دیروز 2 ساعت داشتم سیستم موتور جت رو براش توضیح میدادم. ولی خداییش هر چی میگم 3 سوت میگیره... مثل خودم خنگ نیست.

نظرات 1 + ارسال نظر
نفیسه چهارشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 07:26 ب.ظ http://negaar.blogsky.com

من که سرگیجه گرفتم پسر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد