Second day


امروز رفته بودم جنت آباد ، محل برگذاری آزمون پایه یکم. و یه سری کارای اداری داشتم که نتونستم برم تعمیرگاه .

اما دیروز:

  • یه پرشیا اومد که میگفت سرعت 80 تا رو که رد میکنم اتاق میلرزه و صدای خفنی میاد از گیربکس!  همه چی رو چک کردیم ، خودش میگفت پلوس ایراد داره ، بست های موتور رو چک کردیم و خلاص همه چی رو ... یارو پیرمرده هی میگفت پسرم ماشین رو حتما زده ...   یه اوس حسن داریم که خیلی بچه باحالیه ... یه چیزی گفت که درست شد. یارو از این لاستیک خارجیای یخ شکن انداخته بود... حسن گفت به خاطر لاستیکاته... یارو گفت بابا ربطی نداره .. گفت تو چیکار داری... عوض میکنیم برات یه دور تو اتوبان باهاش بزن... دقیقا ایراد همین بود. یارو که 2 ساعت بعد برگشت کلی حال کرده بود.... صرفا چرخای نو بالانس نبودن وگرنه مشکلش حل شده بود.

ولی کلا دیروز روز 504 بود.

  • این 504 ها برای عوض شدن دیسک و کلاج باید تمام اتصالات موتور رو جدا کنی و موتور رو با جرثقیل در بیاری. که این کار رو برای 2 تا ماشین انجام دادیم .. فکر کنم باید 10  -  12 بار دیگه این کار رو انجام بدم تا کامل یاد بگیرم.
  • چرخ عقب رو که باز کنی ، لنتش کاسه ایه ... وسط لنت کاسه ای ها پرچ شده ، تا لنت با اون پرچا نرسیده اصطلاحا گوشت داره و کار میکنه.   سیم ترمز دستی هم رفته همون جا که همین یکم باز کردنش رو سخت میکنه ، از شانس من هر ماشینی رو که دیروز باز کردیم لنتش گوشت داشت ، و نشد عوض کنم ... یاد بگیرم. اما خوب 2 – 3 تایی کاسه چرخ در آووردم و جا زدم. یه بارم نزدیک بود انگشتم بره ، اما بچه خوبی بود نرفت. :D
  • همونطوری که قبلا گفتم ماشین اگه روشن نشه یا حتی ریپ بزنه ، دو دلیل اصلی داره : برق یا بنزین.
  • همیشه یادت باشه منفی باتری به بدنه وصله ، مثبت برق داره. از باطری میره به پشت آمپر. از اونجا به سوئیج و از اونجا 2 جا میره ، یکی میره واسه استارت . یکی هم میره واسه دلکو از دلکو میره به کوئل و برمیگرده به دلکو و دلکو با کمک چکش برق و فیوز دلکو برق رو به 4 قسمت مساوی (مسلما برای ماشین های 4 سیلندر) تقسیم میکنه و میفرسته سر شمع ها. (پرشیا یه مگنت هم داره.)
  • 504 برای تایم کردن میل سوپاپ و میل لنگ یه زنجیر داره اما GLX و پرشیا تسمه تایم دارن.
  • راستی یه اتحادیه ای هست به اسم اتحادیه تکنسین های اتومبیل . که این اتحادیه برای همه چک ها و تعمیرات روتین ماشین نرخ مکانیک رو تعیین کرده و تعمیرگاهها موظفند اون نرخ ها رو نصب و رعایت کنن. نرخ قطعه هم که مشخصه. منصف بودن مکانیک به اینه که مثلا شمعی رو که سالمه و با یه فرچه زدن و فیلر گیری کاملا صحیح میتونه کار کنه.. فرتی عوض نکنه. . . اینم واردی میخواد که برای مثلا کاهش هزینه شمع خراب رو فرچه نزنی دوباره بندی رو موتور..... ( خلاصه حواستون باشه تو پاچه تون نره. چون همه مثل این آدمایی که من پیششون هستم منصف نیستن.)

اما نظر رابرت در مورد اتحادیه ها :

اگر نمیخواهید که مهارتهای گوناگون بیاموزید و میل دارید تا در حرفه خود خبره شوید، به شرکتی بپیوندید که عضو اتحادیه ها برای حمایت از حرفه ای ها شکل میگیرند.

اگر کسی به اندرزهای مدرسه ای تنها در یک حرفه خبره شود، تنها در همان صنعت خواستار دارد. بدون دخالت یک اتحادیه نیرومند، نمی توان از صاحبان حرفه های تخصصی حمایت نمود. برای مثال کسی که خلبان برجسته ای است ، تنها در صنعت هوانوردی گل میکند. اگر او را اخراج کنند، نمی تواند از آنهمه مهارت ارزشمند خود در صنعتی دیگر بهره برداری نماید. یک خلبان کار کشته با 100000 ساعت پرواز با هواپیماهای غول پیکر، سالانه بیش از 150000 دلار دستمزد میگیرد. در آموزش و پرورش دریافت چنین دستمزدی برای او محال است. پزشکان و حتی آشپزان خبره نیز چنینند و تنها به یاری اتحادیه خود ، می توانند از حمایت و پشتیبانی لازم برخوردار باشند.

خبرگی فراوان در یک حرفه ، انسان را اسیر و پایبند آن حوزه محدود می نماید. به این دلیل است که حرفه ایها برای حمایت از بازار کار خود اتحادیه برپا می سازند.

 --------

راستی این اوس حسن فهمید ما چیکاره ایم ، دیروز 2 ساعت داشتم سیستم موتور جت رو براش توضیح میدادم. ولی خداییش هر چی میگم 3 سوت میگیره... مثل خودم خنگ نیست.

اولین روز


امروز از صبح تا ظهر ۷ - ۸ تا GLX و یه پرشیا استاد شد. ( متاسفانه ۵۰۴ به تورمون نخورد )
به جز کارای روتین مثل سرویس کاربراتور ( برای کاربراتوری ها)  و تنظیم موتور و تعویض لنت و سرویس چهار چرخ ... یه سری ترابلشوتینگ هم هست که اونا برام جالبه . . . مثلا اگه دنده خلاص میشه یا مثلا بعضی دنده ها جا نمیره ماهک در رفته یا شکسته .
اگر هم کلا ماشین روشن نمیشه مسیر ۲ تا چیز رو چک کن یکی بنزین یکی برق.
راستی کی در مورد تون آپ میدونه ؟

چیزایی که امروز یاد گرفتم  :
اولا که با فضای داخل کاپوت بیشتر آشنا شدم.
تعویض لنت جلو ( لنت عقب رو هم فکر کنم بتونم اما هنوز انجام ندادم)
تعویض سیم کلاچ رو هم باید یه بار انجام بدم تا ردیف شه ... فکر کنم بتونم.
تعویض تسمه کولر - ۳ سوت.
هواگیری رادیات.
هواگیری و رگلاژ ترمز بعد از تنظیم لوازم ترمز.
رگلاژ سیم کلاج
اصولا الان میتونم سیم گاز رو از ساسات تشخیص بدم. 
راستی اینجا از آچار ترک هم خبری نیست... ترک حسیه... ترک شمع دستم اومده...
فیلتر هوا یکی اون اصلیه است.. یکی کوچولو زیر لوله ای که از منیفلد میاد هست که اندازه یه جارو برقی توش خاک و آشغال میگیره... باید تمیز نگهش داشت.
GLX و پرشیا پلاتین ندارن . . .پرشیا که کوئل هم نداره   به جاش مگنت داره . . .
فیلر شمع ها رو ۸۰ باید زد...  البته برای GLX و پرشیا ... فیلر شمع ۵۰۴ شصته...
آب رادیاتور Max Level داره ... کیلویی آب نریز پر شه... در ضمن مثل بچه آدم ضد یخ بریز که رادیاتت نترکه ...
درجه آب  روی ۹۰ باشه نرماله . . .  از اونجاست که فن شروع میکنه به کار کردن . . .
مثل موتور ۷۴۷ که از ۲ نقطه اصلی و تقویت شده به بال وصل میشه موتور پژو هم از سه قسمت به شاسی وصله که وسطش واشر پلاستیکی هست و معمولا خورده میشه و باعث لرزش موتور میشه.. علت دیگه لرزش موتور میتونه کار نکردن یه سیلندر باشه که تو این هوا امکان خیس شدن شمع زیاده ...
اصولا روغن هیدرولیک با روغن ترمز و با روغن موتور همه با هم فرق دارن.
و اساسا فهمیدم که جک رو کجا بزنم که ماشین رو نابود نکنم...
و البته چایی درست کردن.

با آدمای درستکار کار کردن لذت بخشه. اونایی که الکی از ملت پول نمیگرین.
مخصوصا که طرف شمالی حرف زننه.

فقط یه چیزی ....  manual جی ال ایکس میخوام.... از کجا بیارم ؟
--------------------
راستی به جای این ولوم تایم بازیا برین جشن مهرگانتون رو بشناسین.... که هیچکی دیگه نمیگیره و بقیه اعیاد ملی مون...

تریپ گاراژ

 

 

شنبه رفتم هتل هواپیمایی کشوری دیدم میگن یه هفته دیگه کلاس ها تعطیله. . .  برین هفته دیگه بیاین.

ما هم کلی حال کردیم گفتیم این هفته کلی کارا میتونیم بکنیم.... که چی شد ؟؟؟؟ 

به یاری اوس کریم... از فردا صبح میرم تعمیرگاه پژو ، یه جورایی کارآموزی .

همیشه یکی از آرزوهام بوده ، ... حتی وقتی قرار بود برم ایران ایر کارآموزی انقدر حال نکرده بودم.

خلاصه پژو جماعت کار داشتین اوس مهران در خدمت شماست...

در ضمن در راستای گرفتن پایه یک هم هست.

اگه حسی برام بمونه شبا.. چیزای مفید رو مینویسم.

 

رابرت میگفت:

هنگامی که از کارم در استاندارد اویل استعفا دادم ، بابای دانش آموخته با من سخت درگیر شد. نمی دانست که چرا آن شغل خوب و پله های پیشرفت در آن را ترک کرده ام. هنگامی که از من پرسید " چرا کاری با آن همه مزایا را ترک کرده ای ؟ " پاسخی برایش نداشتم. منطق او و من یکی نبودند. منطق من ، منطق بابای دارا بود. تضمین شغلی ، همه چیز بابای دانش آموخته . و یاد گرفتن همه چیز بابای دارا بود.


بعد از مشهدیدن و شمالیدن ... حالا تهرانم.
چه برف بازیه...
سفر خوبه ... به آدم کمک میکنه فکر کنه.
همیشه هم سعی نکن شب راه بیفتی که صبح برسی به مقصد... روزا توی جاده مخ آدم به کار میفته و مسائل رو طبقه بندی میکنه.

بعضی وقتا به دعا احتیاج ندارم ... همیشه به دعا احتیاج دارم.

راستی من چند وقته که فکر میکنم بزرگ شدم.... بیست و چهار سالمنه.....
جوون تر بودم فکر میکردم ۲۴ سالگی آدم تو اوجه... الان فکر میکنم ۲۸ سالگی ... ( احتمالا در ۲۸ سالگی فکر میکنم.. ۳۵ سالگی... ) به این میگن امید ؟ ؟ ؟

عازم مشهد.


آقا من میخوام تو نیمه اول اسفند برم واسه گواهینامه پایه یک اقدامات مقتضی بعمل بیارم ... هرکی پایه است بیاد.
محل عملیات : جنت آباد ( آخرش سمت چپ)
قیمت عملیات : ۶۰ هزار تومان
مدت تو نوبت بودن :‌ ۵ - ۶ ماه یعنی قضیه میره واسه تابستون
زمان الافی : یک هفته تا دو هفته
درصد قبولی : بره خودم ۱۰۰ شماها ۶۰ - ۷۰
علت عملیات :‌ کاریی رو که حال میکنی حتما انجامشون بده.


از یابنده تقاضا میشود این گوشی رو بره خودش بر داره