ماندن یا نماندن... قبلا مسئله این بود.

  از صفحه‌ی فیس‌بوک مجید زمانی****
** **

: مجید جزو اولین اسرای جنبش سبز بود. آدمی که دو تا فوق‌لیسانس تو آمریکا گرفته، 5 سال توی بانک جهانی کار کرده و بالاخره وقتی دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه شیکاگو بوده همه چیز را ول کرده و برگشته ایران. نوشته‌ی مجید را توصیه می‌کنم به همه کسانی که مثل من دنبال دلیل برای موندن در ایران می‌گردند. 


نوروز از راه رسیده و جنب و جوش و شادی در سطح شهر موج می زنه. فقط در****

سطح شهر! ته دل آدما اما، اگر شادی هست، بی مهابا و بی دغدغه نیست،****
اونطور که شادی باید باشه.****
** **
** **
** **
نوروزه ولی به سال نو که نگاه می کنی روزهای سختی را در انتظار می بینی.****
روزهای سخت سخت.****
** **
** **
** **
من 5 ساله که کارم رو تو بانک جهانی (واشنگتن) ول کردم و اومدم ایران. از****
این پنج سال 153 روزش رو تو بند 209 تو اوین بودم. از اون 153 روز****
نزدیک****
به 50 روزش رو تو انفرادی. بعضی از بهترین آدمهای این سرزمین رو اونجا****
ملاقات کردم و دلم می شکنه که بگم بعضی هاشون هنوزم آزاد نیستند.****
** **
** **
** **
حالا که شرایط کشور داره سخت تر و سخت تر می شه، حالا که دیگه نگرانی فقط****
از در بند بودن نیست و صحبت از جنگ و قحطی و مردنه خیلی ها از من می پرسن****
که نمی خوای برگردی؟ وقتی بهشون می گم فعلاً نه از این همه بد سلیقگی و****
مرده دلی حالشون بهم می خوره. اونا می خوان برن.****
** **
** **
** **
بهم می گن، نمی خوان بچشون تو این جهنم بدنیا بیاد. نمی خوان بچه شون تو****
این هوا استنشاق کنه. می خوان پاشون را که از اینجا بیرون****
می ذارن احترام****
داشته باشن و از این حرفا... حرفاشون اینقدر انسانیه که نمی شه باهاشون****
مخالفت کرد. منم هر جا که تونستم، از هر طریق که می شده سعی کردم کمک کنم****
اونایی که دوست دارن برن. به نظرم فرقی نمی کنه آدما چی بخوان و بخوان****
کجا باشند. باید هر طور شده جایی باشند که دوست دارند، با کسی باشند که****
واقعاً دوستش دارند، تو کاری باشند که واقعاً عاشقشند و هیچ تدبیری تو****
این حوزه ها نکنند.****
** **
** **
** **
مخصوصا اونایی که زمینه شکوفا شدن استعدادشون اینجا مهیا نیست، حتما باید****
برن. می دونم خیلی از اونایی که می خواند برن و خیلی از اونایی****
که****
اونجاند، اونطرف زندگی خوبی نخواهند داشت. ولی نباید به خاطر این از رفتن****
منعشون کرد. باید کمکشون کرد برن. فقط امیدوارم اگه اونجا را هم دوست****
نداشتند حتماً یک کاری براش بکنند. اسیر دست زمونه نشن.****
** **
** **
** **
این مطلب رو می نویسم برای اونایی که مجبورند اینجا باشند و در این حیرت****
مانده اند که من چرا برگشتم و موندم:****
** **
** **
** **
من تو این "جهنم" بزرگ شدم. ولی می خوام اینجا بمونم. بچه ام هم دوست****
دارم اینجا بزرگ بشه! اشتباه نکنید، به هیچ وجه آدم ناسیونالیستی نیستم.****
7 سالی هم که تو آمریکا بودم شاید 5 بار هم دلتنگ ایران نشدم. تو شیکاگو،****
نیویورک****
و واشنگتن بهم خیلی خوش می گذشت و مردمشون را مخصوصا مردم شیکاگو****
را مثل مردم خودم دوست دارم، اینقدر که ماهند! آمریکا خونه دوم منه حتی****
اگه دیگه دولتش بهم ویزا نده.****
آمریکا زندگی خیلی راحت، منظم و بی دردسره. برای من ارزش آمریکا، راحتی****
ش، وال استریتش، هالیوودش، قانونگرایی اش، ...اینا نیست. وقتی من به****
آمریکا نگاه می کنم، لینکلن را می بینم که دربرابر نصف کشورش ایستاد و****
گفت برده داری خوب نیست. سینههای صدها هزار سربازی را می بینم که فقط به****
خاطر این جلوی گلوله سپر شدند که معتقد بودند برده داری باید ملغی بشه.****
وقتی به آمریکا نگاه می****
کنم الیس پاول و لوسی برنز و یارانشون رو می بینم****
که برای اینکه برای زنان آمریکا در ابتدای قرن بیستم حق رای بگیرن تا دم****
مرگ رفتند. در حالی که در زندان اعتصاب غذا کرده بودند لوله های غذا را****
به زور به دهانشون بستند و به زور در حلقشون غذا ریختند. به روزا پارکس،****
دختر سیاه که در مونتگومری آمریکا در سال 1955جلوی راننده سفید پوست که****
بهش گفت جاش رو تو اتوبوس به یک مسافر سفید بده ایستاد و حاضر نشد اطاعت****
کنه و سلسله جنبان جنبشی شد که باعث شد خانم کاندالیزا رایس که در بچگی****
حق نداشت حتی از آبخوری سفید پوست ها آب بخوره بعداً وزیر خارجه****
آمریکا****
بشه. وقتی من به آمریکا نگاه می کنم هزاران جوان آمریکایی رو می بینم که****
در ساحل نورمندی جان خود را از دست دادند تا جهان را از شر فاشیسم نجات****
دهند. بسیاری از این جوانان می توانستند باشند و از زندگی در آمریکا لذت****
ببرند. من به مارتین لوتر کینگ فکر می کنم. خیلی ها می توانستند به خاطر****
فشارها آمریکا را ترک کنند و خیلی ها ترک کردند. و بسیاری ماندند، موقعیت****
و کار خود را از دست دادند ولی جانانه از خوبی، از صداقت، و شرافت دفاع****
کردند و یکی یکی بت های جهل و سیاهی را شکستند تا آمریکا شد آن چیز که****
الان هست.****
** **
** **
** **
ممکنه زندگی تو****
بهاری که آمریکا هست الان لذت بخش باشه. ولی من ترجیح****
میدم جزء کسانی باشم که هنر، جسارت، و امیدشون رو جایی میبرند تا به آمدن****
بهار جایی که نیست کمک کنند. می دونم که خیلی ها سعی کردند و نشده،****
نذاشتن که بشه! من هنوز به اونجا نرسیدم.****
** **
** **
** **
اینجا اگه جهنمه، مسئولش منم. اگه هواش آلوده است، من کمتر هوا را آلوده****
می کنم. اگه اعتماد از بین رفته، من کمتر دروغ می گم. اگه کار کمه، من****
بیشتر شغل تولید می کنم. (یاد باکسر افتادم :) اگه آدمای بد زیادند، به****
اونایی که بهترند کمک می کنم. اگه شرکت خصوصی موفق نیست، من یکیش رو درست****
می کنم. اگه دولت کله****
خر و رادیکاله من معتدل و خردمند می شم، نه اینکه****
منم همه چیز رو سیاه و سفید ببینم و رادیکال فکر کنم و وقتی رفتم سرکار****
دوباره همین آش بشه و همین کاسه. درسته که هزاران محدودیت هست ولی کاری****
که اصغر فرهادی کرد و امثال او می کنند نشان میده چطور می شه تو زمستون****
یک گل به بار آورد.****
** **
** **
** **
و اگر هزینه ای قراره داده بشه، اگه من که می تونم ندم، کی می خواد بده؟****
** **
** **
** **
من و هزاران نفر مثل من، موقعی که خرد جمعی تایید کرد می شه کاری کرد،****
کار خودمون رو کردیم. وقتی موقع اعتراض شد اعتراض خودمون رو کردیم. هزینه****
هم دادیم، بی منت. حالا انگار تنها****
کارهایی که می شود کرد، اینست که****
بمانی یا بروی. من می خواهم بمانم، ولی نمی خواهم بمونم و غر بزنم. می****
خواهم بمونم و جسارتم را جمع کنم تا کمتر دروغ بگم، می خواهم بمونم و به****
آدم هایی که کمتر دروغ می گویند کمک کنم. می خوام بمونم و هر ازچند گاهی****
تو گوش اونایی که دنبال جنگ می رن زمزمه کنم که دخترعموی مادرم که پسر****
جوونش رو تو جنگ از دست داد، زندگیش رنگ غم گرفت، غمی که هنوز پابرجاست.****
می خوام بمونم و تو کارم موفق بشم. می خواهم بمانم و به شهرداری کمک کنم****
کمپین کاهش آلودگی هوا درست کنه. می خواهم بمانم و به کارآفرینان جوان****
کمک کنم رشد کنند****
و پولدار شوند. می خواهم بمانم، شاد باشم و شادی کنم.****
می خواهم بمانم و برای آنهایی که آزادی و زندگی شان را برای یک کلمه حرف****
خوب تقدیم می کنند، سر تعظیم فرود آورم. می خواهم بمانم و سیاهی لشکر****
خردمندان و معتدلان باشم.****
** **
** **
** **
می دانم که اینها همه سخت است، ولی چیزی که خیلی از جوان های سرزمینم****
فراموش کردند اینه که راه درست همیشه راه آسون نیست.****
** **
** **
** **
و این همه نه به خاظر کشوردوستی و حس فداکاری و... است. برای من زندگی****
اینگونه رضایت بخش تر است. اینهم نباید از نظر دور داشت که در ایران بهتر****
از هر کجای دنیا می توان پول درآرود.****
** **
** **
** **
می****
دونم، می خواید بگید سیستم اینقدر خرابه که همه اینا نقش بر آبه! تازه****
اگرم بشه، با یک گل بهار نمی شه!****
** **
** **
** **
آره با یک گل بهار نمیاد. ولی من می خوام همون یک گل خودم را بپرورونم.****
درسته با یک گل بهار نمیاد ولی بودن گل، امید بهار را زنده نگه می داره.****
این سرزمین پر آدم های خوبه که اگه ببینند می شه یک گل پروروند، اوناهم****
گل خودشون رو می پرورونند. اونوقت یهو چشات را باز می کنی می بینی****
زمستونم بهاره.****
** **
** **
** **
ممکنه این بهار به عمر من نرسه. ولی جنگیدن براش لذت بخشه. قبل از اینکه****
نافرمانی روزا پارکس در اول دسامبر 1955 جرقه جنبش حقوق مدنی****
آمریکا را****
بزنه، بسیار قبل از او این کار را کرده بودند. لیزی جنینگ 1854، هومر****
پلسی 1892، ایرن مورگان 1946، سارا لوئیس کیز 1955 و کلاودت کالوین در****
آوریل 1955 کارهایی شبیه روزا پارکس کرده بودند. هیچ کدام از اینان، حتی****
روزا پارکس که در سال 2005 فوت کرد فرصت این را نداشتند که ببینند روزی****
یک پسر سیاه که در زمان زندگی آنها حتی حق معاشرت با سفیدپوستان را****
نداشت، رئیس جمهور آمریکا می شود. ولی جسارتشون و اینکه اسیر زمونه****
خودشون نبودن زندگی شون را احترام انگیز و رضایت بخش می کنه.****
** **
** **
** **
یادمه وقتی تو بند 209 به زندابانان فشار اوردم که حداقل یک****
کتاب به من****
بدند، مرحمت فرموده یک کتاب اوردن به نام "مجموعه شعر زنان تاجیک"! اول****
خیلی عصبانی شدم. بعد ولی از شعر پر درد زنان تاجیک خوشم آمد. یکیشیون تو****
مطلع شعرش گفته بود " نوروز است ولی روز من نو نیست" حالا هم نوروزه ولی****
روز ما نو نیست! نگرانی من از جنگ و بمب و موشک کمتره. بیشتر نگران اینم****
که آیا مردمم اینقدر جسور و بزرگوار شده اند که کمتر دروغ بگویند، راه****
آسون را به راه درست ترجیح ندند، کمتر سیاه و سپید کنند، کمتر متنفر****
باشند و بیشتر مدارا کنند و مسئولیت بپذیرند؟ باید از خودم شروع کنم****
** **
** **
** **
روزهای سخت در پیشند، ولی اونایی که****
امید و عشقشون فراتر از محدودیت ها و****
سیاهی هاست بالاخره نوروز واقعی را با خودشان میارند.****
** **
مجید زمانی****
** **
نوروز 1391 - تهران****
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد