نخستین عشق

 نوشته تاگه دانیلسن (tage danielsson)

1928-1985

نویسنده و کارگردان سوئدی

برگردان:نامدار ناصر

 

یک شب زیبای خرداد بود، مرد و زن روی نیمکتی دور از چشم ، در باغ نشسته بودند.

زمان گل های یاس بود. بهار قلب هایشان را شکوفا کرده بود.

مرد نجوا کنان گفت:

من تا حالا هیچوقت چنین احساسی نداشته ام.

میدونم که ممکنه به نظرت پیش و پا افتاده بیاد ، اما واقعیت رو می گم.

زن سرخ شد و با عجله گفت:

جرات نمیکنم بگم چه احساسی بهت دارم. انگار اگه بگم یه جوری خرابش میکنم.برای ابرازش هیچ کلمه ای وجود نداره .

مرد به ملایمت گونه زن را بوسید.

- نکن یادت هست که چی بهت گفتم.

مرد رنجیده صورتش را از زن بر گرداند و با لجبازی گفت:

- من می خوام امشب پیش تو باشم

- دوباره شروع نکن دیگه.

میدونی که قبل از ساعت ده باید خونه باشم. چرا نمی تونی قبول کنی؟

چرا نتونیم همینطوری ، مثل الان که فقط از همدیگه خوشمون میاد ،،، رابطمون رو ادامه بدیم؟

- خوشمون می آد؟ همانطوری که آدم مثلا از یه فیلم یا ا زیه مبل خوش می آد؟

- عزیزم ، من دوستت دارم ... خودت این رو خوب می دونی . ولی کاریش نمی شه کرد.

- همین فقط چرا نمی شه کاریش کرد؟

- چرا نتونیم همدیگر رو درست وحسابی دوست داشته باشیم؟؟؟

هر کسی رو ببینی می تونه چرا فقط ما نتونیم؟

همه توی این مملکت دراز مثل ساردینای توی قوطی کنسرو ، به هم می چسبن و می خوابن

چرا فقط من نتونم؟ منی که بالاخره اولین و بزرگترین عشقم رو پیدا کردم ، من که تو همه دنیا فقط تو رو دارم؟؟؟

زن لبخندی زد و با خستگی گفت:

- عزیزم خودت می دونی چرا. باید این چند لحظه رو هم که با هم

هستیم خراب کنی؟ هیچی دیگه برات اهمیتی نداره؟

بوی یاس ها در هوا پیچیده بود ، مرد خجالت کشید.

گونه زن را نوازش کرد و گفت:

معذرت می خوام ، با تو بودن ، فقط نزدیک تو بودن خودش برای من یک عالمه.

اما بعضی وقت ها خیلی برام سخت می شه.

بلبلها می خواندند. شب رمانتیکی بود.

- اما یه چیز رو باید به من قول بدی. قول بده که هیچ وقت غیر از من کس دیگه ای رو تو زندگیت راه ندی. قول بده.

- قول می دم . چطوری میتونم به کس دیگه ای فکر کنم؟ من تموم زندگیم منتظر تو بودم.

- بگو که تا حالا هم هیچ کس دیگه ای  تو زندگیت نبوده. بگو.

- تا حالا هیچ کس دیگه ای تو زندگیم نبوده.

- اقالا بگو که تو هم دلت می خواد که من امشب پیش تو باشم.

زن بغضش  را فرو داد

- عزیزم من هم خیلی دلم می خواد. ولی باید بریم دیگه خودت می دونی چه جار و جنجالی به پا می شه... اگر دیر تر از ساعت ده بر گردیم.

زن و مرد بلند شدند، مرد دست در کمر زن انداخت.

- ما خیلی بچه بازی در می آریم مگه نه؟

- نمی دونم دوست داشتن بچه بازیه یا نه؟

مرد نگاهش را به زمین انداخت و با صدای آهسته گفت:

راستش رو بخوای فکر می کنم بهترین عشق ، عشقیه که آدم

به وصالش نرسه. ما در واقع خیلی هم خوشبختیم.

زن و مرد به هم نگاهی انداختند و لبخند زدند . زمان گل های یاس

بود. ساعت یک ربع به ده بود. زن و مرد دست در دست هم باغ را

ترک کردند و به طرف خانه سالمندان راه افتادند.

حالت خواب راز شخصیت انسان را برملا می کند

lal i lala




اگر می خواهید به شخصیت واقعی کسی پی ببرید بهتر است به نحوه خوابیدن او نگاهی بیاندازید.
دانشمندان معتقدند که موقعیت بدن در حال فرو رفتن به خواب، سرنخ مهمی درباره شخصیت فرد به دست می دهد.
پروفسور کریس ایدزیکوسکی، مدیر موسسه "خدمات ارزیابی و مشاوره خواب" شش حالت عمومی تر موقعیت بدن در خواب را بررسی کرده و متوجه شده است که هر یک از این حالات به یک گروه شخصیتی ارتباط دارد.
وی گفت: "همه ما وقتی بیداریم متوجه حرکات و سکنات خود (body language) هستیم، اما این نخستین باری است که توانسته ایم ببینیم حالت بدن ما هنگام خواب چه تعبیری دارد."
"جالب اینکه شخصیت آدمی با وضعیتی که بدن در حالت خواب به خود می گیرد در اغلب موارد شدیدا با آنچه انتظار داریم در تعارض است."
حالت هایی که دکتر ایدزیکوسکی مطالعه کرده به شرح زیر است:


•جنینی: کسانی که به هنگام خواب از بغل چمباتمه می زنند، افرادی در ظاهر سرسخت اما قلبا حساس توصیف می شوند. ممکن است در برخورد اول با سایر افراد خجالتی باشند، اما به سرعت حالت طبیعی خود را بازمی یابند.
این عمومی ترین حالت خواب است و 41 درصد از هزار نفری که مورد مطالعه قرار گرفتند را شامل می شود. تعداد زنانی که در این حالت می خوابند بیش از دو برابر تعداد مردان است.

•خوابیدن رو به پهلو (15 درصد): دراز کشیدن روی یک طرف بدن درحالی که دو بازو نیز به موازات بدن راست شده باشد. این گروه افرادی ساده گیر و اجتماعی هستند که مایلند خود را قاطی جمع کنند و به بیگانگان اعتماد می کنند، با این حال ممکن است زودباور باشند.

•خوابیدن رو به پهلو با دستان باز (13 درصد): گفته می شود کسانی که روی پهلو می خوابند و هر دو دست خود را به طرف مقابل باز می کنند شخصیت باز و گشاده ای دارند اما می توانند مظنون و بدبین باشند. در تصمیم گیری کند هستند، اما زمانی که تصمیمی گرفتند بعید است از آن برگردند.

•خوابیدن به پشت با دستان بسته (8 درصد): کسانی که به پشت می خوابند درحالی که دستانشان به پهلوها چسبیده معمولا افرادی ساکت و خوددار هستند. از هیاهو می پرهیزند، اما برای خود و دیگران معیارهای برجسته می گزینند.

•خوابیدن روی شکم (7 درصد): کسانی که رو به تشک می خوابند درحالی که با دست هایشان بالش را بغل کرده و سر را به یک طرف برگردانده اند اغلب آدم هایی خوش معاشرت و جسور هستند، اما در عین حال می توانند عصبی و زودرنج باشند و از انتقاد یا شرایط دشوار خوششان نمی آید.

•خوابیدن رو به پشت با دستان باز (5 درصد): کسانی که به پشت می خوابند و دست های خود را باز می گذارند دوستان خوبی می یابند چون همیشه آماده گوش سپردن به دیگران و دراز کردن دست یاری هستند. این گروه معمولا علاقه ندارند در مرکز توجه باشند.

باقی کسانی که در این مطالعه شرکت کردند گفتند موقع به خواب رفتن حالت ثابتی ندارند یا از آن بی خبرند.

من بع: بو بو سی

کرم ابریشم


بالاخره من خودم را به گنجشک تبدیل میکنم و شما تا ابد حسرت به دل میمانید  
- هیچ وقت نمیتوانی گنجشک شوی! تا حالا کی دیده که یه کرم ابریشم تبدیل به گنجشک بشود! بجای خیال بافی بیا غذا بخور. کرمهای ابریشم باید زیاد غذا بخورند
اینکه تا حالا هیچکس نتوانسته گنجشک شود که دلیل نمیشود که این کار عملی نباشد. من میتوانم
این را گفت و از آنجا رفت. پیش خودش گفت: "اینها زندگی احمقانه و پستی دارند! شعورشان اندازه همان برگهایی است که میخورند، کاش کمی هم قدرت تفکر داشتند. کاش کمی کتاب خوانده بودند، آنوقت میتوانستند دنیا را خیلی بهتر بشناسند و بجای اینکه صبح تا شب وقتشان را برای خوردن تلف کنند چیزهای جدیدی اختراع کنند و چه بسا میتوانستند به چیزی فراتر از یک کرم ابریشم تبدیل شوند
به کتابخانه که رسید مستقیم رفت سر قفسه "پرندگان" و چند کتاب درباره گنجشکها برداشت و تا شب مشغول خواندن آنها بود. از کتابهایی که درباره کرمهای ابریشم بود زیاد خوشش نمیآمد. میدانست یک کرم ابریشم نخواهد ماند و میخواست قبل از اینکه تبدیل به گنجشک شود درباره آنها چیزهای زیادی بداند. و چیزهای زیادی هم یاد گرفته بود، ابعاد بالها ، شکل پرها ، رنگها ، شکارها و شکارچی ها و حتی چند کتاب هم درباره مزرعه های آدمها خوانده بود و حالا میدانست که مترسک چیست و میدانست چگونه از چند کیلومتری یک مترسک را از یک آدم واقعی تشخیص بدهد 
او با شهامت بود. او جرات داشت که متفاوت باشد. متفاوت از همه آن کرمهایی که فقط در فکر خوردن و خوابیدنند 
روزها گذشت و او هر روز وقتش را به تحقیق درباره گنجشکها میگذراند وقتی در کتابها هم چیزی درباره روش تبدیل شدن کرم ابریشم به گنجشک پیدا نکرد به خودش گفت :چه بهتر! پس من اولین نفرم و چه بسا بتوانم جایزه نوبل هم بگیرم. در همین فکر بود که دید چند تا از کرمها دست از خوردن کشیده اند و کاری جز خوردن انجام میدهند. پرسید چکار میکنید؟ گفتند :نمیدانیم! یکی گفت :به این میگن پیله کرم دانای ما از اینکه نمیدانست پیله چیست ناراحت شد ولی متوجه شد که این تارها را دور خودشان میتنند که از دنیا به دور باشند. گفت :شما ترسویید! شهامت مقابله با خطرها را ندارید برای همین دور خودتان تار میتنید تا به خیال خودتان مشکلاتتان حل شود ولی در حقیقت مثل کبک سر خودتان را در برف فرو کرده اید. اما آنها چیزی نشنیدند. چون پیله هایشان کامل شده بود و دیگر صدایی نمیشنیدند. اگرهم میشنیدند نمیدانستند کبک چیست و برف به چه دردی میخورد. بعضی از آنها حتی فرق سر و دم را هم نمیدانستند 
کرم ما به کتابخانه رفت تا برای اولین بار درباره کرمهای ابریشم مطالعه کند. هرچند که از حماقت همجنسانش زجر میکشید اما نمیتوانست آنها را در شرایطی که ممکن بود برایشان خطرناک باشد رها کند. در کتابها نوشته بود که کرمهای ابریشم دور خود پیله میتنند تا تبدیل به پروانه شوند 
دنیا دور سرش میچرخید! پروانه ها خیلی قشنگند... شاید برای همین چیزی درباره تبدیل کرم ابریشم به گنجشک پیدا نکرده ام. شاید اول باید پروانه شوم 
سراغ کتابها رفت و چیزی درباره تبدیل پروانه به گنجشک نیز پیدا نکرد. حالا کمی آرامتر شده بود 
همه کرمهای ابریشم میتوانند به پروانه تبدیل شوند. همه!! این چه ارزشی دارد؟ پروانه ها قشنگند و پرواز هم میکنند، اما در برابر گنجشک ها فقط بال بال میزنند. پرواز گنجشکها چیز دیگری است 
سپس کمی فکر کرد و با افسوس گفت: کاش از اول یک جوجه گنجشک به دنیا آمده بودم آنوقت لازم نبود برای گنجشک شدن اینهمه سختی بکشم. اما وقتی من گنجشک شوم از همه آنها بهتر میشوم... شاید بعد از گنجشک شدن هم بتوانم به چیز دیگری تبدیل شوم
مدتها گذشت و کم کم همجنسانش از پیله های خود بیرون میآمدند و او هم آماده بود تا از بین کتابهایش خارج شود و به آنها نشان دهد که چگونه به گنجشک تبدیل میشود. او فرمولهای خاصی پیدا کرده بود و معجونهای معجزه آسایی ساخته بود 
پس یک روز همه پروانه ها را پای درخت بزرگ جمع کرد تا به آنها نشان دهد چگونه گنجشک میشود. از درخت بالا رفت، بالا و بالاتر و سرانجام از نوک بلندترین شاخه بزرگترین درخت پایین پرید. در حالی که وردهای مخصوصی میخواند و معجون مخصوصش را میخورد با سرعت به زمین نزدیک میشد. پروانه ها از ترس رویشان را برگرداندند تا صحنه به زمین خوردن او را نبینند. ولی صدایی نیامد. با شک و تردید برگشتند و پشت سرشان گنجشکی درحال پرواز دیدند. گنجشک جوانی بود که خیلی متین و با وقار پرواز میکرد. چه با شکوه چقدر حیرت انگیز کاش ما هم بیشتر کتاب خوانده بودیم...افسوس گفته بود که همه ما حسرت خواهیم خورد حتما او کرمی خاص بوده شاید او پسر کرم بزرگ بوده تنها کرمی بود که به گنجشک تبدیل شدافسانه شد
گنجشک وقتی به لانه رسید به مادرش گفت :مامان شکار کردنم خیلی بهتر شده! یک کرم را توی هوا گرفتم و خوردم