سوپاپها


سرسیلند کجاست و کار آن چیست؟
سر سیلندر بر روی سیلندر واقع شده و قسمتی از اطاق انفجار است.

انواع سوپاپها؟
بر دو نوع :
سوپاپ هوا و بنزین: که به آن سوپاپ ورودی یا سوپاپ گاز نیز گفته می شود.
سوپاپ دود: که به آن سوپاپ خروجی نیز گفته می شود.

فرق بین سوپاپ هوا و بنزین و سوپاپ دود چیست؟
1- بشقابک سوپاپ دود کوچکتر از بشقابک هوا و بنزین است.
2- جنس سوپاپ دود محکمتر از سوپاپ هوا و بنزین است, چون همیشه در مقابل حرارت قرار می گیرد.
3- دامنه و ساق سوپاپ دود ضخیم تر از دامنه و ساق سوپاپ هوا و بنزین است.

گیت یا بوش چیست؟ و در کجاست؟
گیت یا بوش سوپاپ از حرکت عرضی سوپاپ جلوگیری می کند و در سر سیلندر قرار گرفته است.

لاستیک گیت سوپاپ چیست؟
لاستیک حلقوی شکل که در بالای گیت قرار گرفته و ساق سوپاپ از گیت و همچنین از لاستیک عبور می کند.

کار لاستیک گیت سوپاپ؟
از نفوذ روغن به اتاق انفجار جلوگیری می کند و بیشتر بحالت کاسه نمد می باشد.

علل خرابی لاستیک گیت سوپاپ؟
1- حرارت بیش از حد موتور
2- کار کردن زیاد آن

کار میل سوپاپ؟
باز کردن سوپاپها [نگو باز و بسته کردن, فقط باز کردن] - بگردش در آوردن اویل پمپ - بکار انداختن شیطانک پمپ بنزین و در بعضی از اتومبیل ها نیز بکار انداختن میل دلکو و در موتور دیزلی بکار انداختن پمپ انژکتور

کار فنر سوپاپ؟
بستن سوپاپها

کار پولک فنر سوپاپ؟
نگهدارنده فنر سوپاپ بوسیله خارهای مخروطی (تاج خروس) که در شیار ساق سوپاپ قرار دارد.

چرخ دنده سر میل لنگ به چند طریق با چرخ دنده سر میل سوپاپ درگیر می شود؟
سه طریق:
1- دنده به دنده
2- بوسیله زنجیر
3- تسمه ای

نسبت گردش دور میل لنگ با دور میل سوپاپ چیست؟
دو دور گردش میل لنگ مساوی است با یک دور میل سوپاپ.

کار میل رابط ؟
انتقال نیرو از استکانی تایپیت به اسبک جهت باز کردن سوپاپ.

طریقه باز و بسته شدن سوپاپها؟
در اثر گردش میل سوپاپ بادامک های آن به انتهای استکانی تایپیت نیرو وارد کرده و این نیرو توسط میل رابط به زیر اسبک انتقال یافته که اسبک نیز سوپاپ را باز می کند, بمحض اینکه بادامک میل سوپاپ را از زیر استکانی رد شد فنر باز شده و سوپاپ بسته می شود.

تنظیم و آب بندی سوپاپ ها و تنظیم نبودن آن چه اثری در موتور دارد؟
تمیز و تنظیم بودن سوپاپها در کشش و قدرت موتور تاثیر فراوان خواهد داشت ولی نامیزانی و دوده گرفتن آن از کشش و کمپرس موتور می کاهد.

در یک موتور 4سیلندر بنزینی چند عدد سوپاپ وجود دارد؟
هشت عد که 4 تا سوپاپ هوا و بنزین و 4 تا سوپاپ دود هستند.

آیا در تمام موتور ها سوپاپها در سرسیلندر قرار گرفته اند؟
خیر, در بعضی از انواع موتورها در سر سیلندر, در بعضی در بدنه سیلندر و در بعضی دیگر نیمی از سوپاپها در سرسیلندر و نیمی دیگر در بدنه سیلندر قرار گرفته اند.

زیر سوپاپی چیه؟
در موتورهایی که سوپاپهای آنها در بدنه موتور سوار شده اند, بجای استکانی تایپیت و میل رابط از زیرسوپاپی استفاده می شود.

ترتیب قرار گرفتن سوپاپها در یک موتور چهار سیلندر؟
دود-هوا, هوا-دود, دود-هوا, هوا-دود

علل بریدن سوپاپ؟
1- فشار زیاد به موتور
2- لقی گیت سوپاپ

علل سوختن سوپاپ؟
1- گرمای بیش از حد موتور
2- ریتارد بودن دلکو

فیلر کشی یا تنظیم سوپاپها چرا انجام می شود؟
چون فلزات در مقابل حرارت منبسط می شوند و جنس سوپاپها نیز از فلز است و در اثر حرارت منبسط می شود, پس یک مقدار خلاصی یا لقی بین اسبک و ساق سوپاپ در نظر می گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد